Výhody maľovania pre batoľatá, kedy a ako začať?
Maľovanie s bábätkami a batoľatami doma sa na prvý pohľad môže zdať ako dobrodružstvo a veľký záväzok pre jednu jedinú aktivitu. A k tomu sa ešte pridáva otázka – čo vlastne maľovať?
Otázky, ktoré si možno kladiete:
- S čím začať?
Prstové farby, vodové farby, tempery, voskovky alebo hotová kreatívna sada? - Má to byť niektorý z tých roztomilých "Pinterestových" výtvarných projektov, ktoré ste už videli?
Alebo len voľné maľovanie napríklad na alobal? - Aký veľký štetec použiť?
Hrubý alebo tenký? Prírodný či plastový? - Kedy začať s maľovaním?
Mám robiť maľovacie aktivity už s bábätkom alebo počkať, kým bude mať 2 alebo 3 roky?
Začnime pekne od začiatku — stojí to celé vôbec za ten neporiadok?
Význam maľovania pre rozvoj dieťaťa v ranom veku
1. Maľovanie otvára batoľaťu nové možnosti hry
Túžiš po dni, keď sa tvoje dieťa bude spokojne hrať (a pritom rozvíjať mozog a motoriku), zatiaľ čo ty si v pokoji vychutnáš teplú kávu.
Predstav si, že o dva-tri roky pripravíš farby, podáš dieťaťu ochranný plášť, papier, štetec… a potom — odídeš z miestnosti. Áno, mami, odídeš. Vychutnáš si kávu alebo si konečne upraceš bez prerušovania. A keď si dieťa osvojí základné zručnosti potrebné na to, aby vedelo dať farbu na papier, maľovanie sa stane aktivitou, ktorá ho úplne pohltí a bude ho naozaj baviť.
Naučiť batoľa maľovať samostatne znamená otvoriť mu dvere k nezávislej hre.
2. Maľovanie je multisenzorická aktivita pre batoľatá
Maľovanie zapája viacero zmyslov naraz – nie je to len o tom, ako farba vyzerá na papieri alebo ako ju cítime na rukách pri maľovaní prstami. Keď sa povie „senzorická hra“, často si predstavíme iba dotyk – teda to, čo cítime rukami. Ale zmyslové vnímanie je oveľa širšie. Veľkou súčasťou senzorického rozvoja je aj to, ako si dieťa uvedomuje svoje telo v priestore, ako sa hýbe, ako ovplyvňuje veci okolo seba – ide o tzv. propriocepciu.
Pre malé deti je každý nový pohyb novou skúsenosťou. Ich mozog pri tom spracováva nové pocity z tela a vytvára nové nervové prepojenia – teda skutočne rastie a vyvíja sa.
3. Maľovanie rozvíja jemnú motoriku batoľaťa
Maľovanie má obrovský prínos aj pre rozvoj jemnej motoriky.
- Maľovanie prstami učí dieťa používať jednotlivé prsty samostatne – napríklad ukazovák pri kreslení. Toto je dôležité pre tzv. izolované pohyby prstov, ktoré sú základom neskorších motorických zručností.
- Držanie štetca pomáha dieťaťu prirodzene si osvojiť správny úchop podobný úchopu ceruzky.
- Maľovanie rôznymi pomôckami – napríklad pečiatkami, kúskami cestovín alebo hubkami – rozvíja aj ďalšie typy úchopov, ktoré dieťa potrebuje pri manipulácii s predmetmi.
- Aktivita zároveň posilňuje úchopovú silu a vnútorné svaly ruky, ktoré sú nevyhnutné pre písanie, kreslenie či obliekanie.
- Maľovanie je tiež skvelá príležitosť, ako si dieťa môže natrénovať pohyby zápästia (pri manipulácii so štetcom) a koordináciu rúk, napríklad keď jednou rukou drží papier a druhou maľuje.
Tieto zručnosti sú kľúčové predpoklady pre kreslenie a neskôr aj písanie
- Maľovanie upokojuje – podpora detskej všímavosti (mindfulness)
Nie je náhoda, že arteterapeuti používajú maľovanie ako formu terapie – má silný upokojujúci účinok. Keď sa batoľa sústredí na maľovanie, môžeš si všimnúť, že:
- mu klesnú ramená,
- spomalí sa mu dýchanie,
- možno si začne pospevovať alebo mrmľať popod nos.
Všetko nasvedčuje tomu, že dieťa je ponorené do prítomného okamihu. Maľovanie mu pomáha sústrediť sa, cítiť sa bezpečne a pokojne – bez tlaku, hodnotenia či očakávaní.
5. Maľovanie podporuje zdravé sebavedomie batoľaťa
Každý rodič chce vychovávať dieťa tak, aby z neho vyrástol sebavedomý a vyrovnaný dospelý. Maľovanie je skvelý nástroj, ako k tomu prispieť už v ranom veku. Podľa jednej štúdie deti, ktoré sa zúčastnili 10-týždňového programu kreatívneho umenia, vykazovali vyššiu mieru sebadôvery.
Kľúčom bola voľná tvorba – bez správneho alebo nesprávneho výsledku. Deti cítili, že vytvorili „niečo dobré“, a tento pocit úspechu pozitívne ovplyvnil ich celkové sebahodnotenie.
Maľovanie tak nie je len zábava, ale aj účinný spôsob, ako u dieťaťa budovať vnútorný pocit hodnoty – vlastnými silami, prirodzene a hravo.
6. Maľovanie rozvíja kreativitu u batoľat
Kreativita nie je talent, ktorý by sa mal hodnotiť známkou – je to nastavenie mysle, otvorenosť a spôsob, ako dieťa premýšľa a vníma svet. Cieľom nie je „vytrénovať“ z trojročného dieťaťa umelca. Cieľom je umožniť jeho mozgu rozvíjať tzv. divergentné myslenie – teda schopnosť hľadať viacero riešení, vnímať rôzne pohľady a nápady.
Maľovanie prirodzene podporuje také zručnosti, ako sú:
- všímavosť voči problémom,
- hľadanie riešení,
- tvorivé a inovatívne myslenie.
Inými slovami – maľovanie už v ranom veku buduje základy inovácií a tvorivosti, ktoré budú dieťaťu pomáhať celý život.
Kedy začať s maľovaním u detí? Čím skôr, tým lepšie!
Ak máš chuť začať s maľovaním v sáčku už s bábätkom – pokojne do toho! Je to skvelý spôsob, ako bezpečne a bez neporiadku predstaviť dieťaťu farby a pohyb. A ak ti táto myšlienka napadla až teraz, keď má tvoje dieťa už 3 roky – nič sa nedeje! Nikdy nie je neskoro zapojiť maľovanie do detského sveta.
Ako začať s maľovaním u batoľaťa
Neexistuje len jeden správny spôsob, ako dieťa naučiť maľovať – každé dieťa je iné a napreduje vlastným tempom.
1. Ruky ako nástroj
Začni tým, že dieťaťu ukážeš ako farba vyzerá, pôsobí a mení povrch. Najjednoduchší spôsob? Nechaj ho maľovať prstami a dlaňami. Tak si rozvíja citlivosť, vnímanie farieb a textúr – zábavne a prirodzene.
Jednoduché aktivity na začiatok:
- Maľovanie v sáčku (ziplock)
Vlož papier do uzatvárateľného sáčku, pridaj pár kvapiek farby a nechaj dieťa farbu „mačkať“ a rozotierať. Bez neporiadku – ideálne pre úplné začiatky. - Prstové farby
Skvelé pre deti, ktoré ešte dávajú veci do úst. Maľovať môžu napríklad: - na steny vo vani,
- na baliaci papier,
- alebo na maliarske plátno
- Maľovanie kolieskami áut
Namáčanie kolies do farby a jazdenie po papieri – skvelé na zábavu aj rozvoj koordinácie.
Tento druh maľovania je procesová hra – nejde o výsledok, ale o zážitok. Nemusíš vymýšľať nič komplikované – stačí dať dieťaťu farby a priestor na skúmanie.
Kedy začať?
Tieto aktivity sú vhodné už od cca 9 mesiacov veku. A čo je super – budú baviť aj väčšie deti v predškolskom veku. Na začiatku možno dieťa pri aktivite vydrží len 5–10 minút, ale časom, ako rastie jeho záujem a sústredenie, sa tento čas bude predlžovať.
2. Zoznámenie sa so štetcom
Približne medzi 18 mesiacmi až 2 rokmi si môžeš všimnúť, že tvoje dieťa už celkom dobre drží fixku či pastelku a začína sa viac zaujímať o výtvarné aktivity – napríklad vyfarbovanie alebo maľovanie vodou v knižkách (ako tie populárne „čarovné“ omaľovánky). To je ideálny čas začať so štetcom.
Čo je dôležité v tomto štádiu? V tomto veku je skvelé ponúkať aktivity, kde:
- je farba už priamo na povrchu, na ktorom dieťa maľuje.
Inými slovami – dieťa nemusí prenášať farbu zo štetca na papier, ale farba je už na mieste (napr. predpripravené maľovanky s farebnou plochou, maľovanie mokrým štetcom po kriedovej vrstve a pod.).
Rovnako ako predtým, ide hlavne o proces – nie o výsledok. Nezáleží na tom, či sa farby pomiešajú, alebo či obrázok „dáva zmysel“.
Dôležité je, že si dieťa buduje zručnosť manipulovať so štetcom a objavuje, čo všetko sa s ním dá robiť. Jednoduché nápady na maľovanie so štetcom (bez prenášania farby)
V tomto štádiu nejde o to, aby dieťa vedelo „nabrať“ farbu zo štetca, ale aby si zvyklo štetec používať – a to môže byť veľmi zábavné! Tu je niekoľko tipov:
- Maľovanie papierovej škatuľky od vajíčok, kde je farba už kvapnutá vo vnútri jednotlivých priehradiek
- Maľovanie na papier, kartón alebo plátno, kde je už vopred nanesená farba
- Maľovanie na ľad, ktorý je už postriekaný farbou (napr. z fľaše s rozprašovačom alebo kvapkadla)
- Maľovanie vodou – napríklad na chodník, tabuľu alebo savý papier
- Maľovanie krabice, kde je už farba priamo na povrchu (napr. z rozliatej alebo nakvapkanej farby)
Tieto aktivity sú ideálne na budovanie istoty pri používaní štetca a na rozvoj koordinácie ruka–oko – bez tlaku a s maximom zábavy.
3. Prenášanie farby zo štetca na papier
Keď už tvoje dieťa rozumie tomu, ako farba funguje a vie ju pomocou štetca rozotierať, je čas vyskúšať klasickejší spôsob maľovania – teda prenášanie farby zo zdroja (palety, téglika, tanierika) na papier alebo iný povrch. Zvyčajne je tento krok vhodný od 2–3 rokov, podľa toho, ako dieťa napreduje.
Odporúčania na začiatok:
- Začni s malým počtom farieb – ideálne 2–3, aby dieťa nebolo zahltené.
- Pre každú farbu použi vlastný štetec, aby dieťa nemuselo stále umývať štetec pri zmene farby.
- Umiestni farby blízko papiera a podlož celý priestor baliacim papierom alebo starým obrusom, nech ťa nezaskočí neporiadok.
Jednoduché nápady, čo maľovať:
Prírodné materiály:
- šišky
- konáriky
- kamienky
- listy
Kuchynské veci:
- alobal
- papier na pečenie
- autíčka
- bábiky
(napr. maľovanie na staré plastové hračky ako „umelecké prestavby“)
Tento krok dáva dieťaťu viac samostatnosti a voľnosti, zároveň však vyžaduje viac sústredenia – skvelý tréning pre jemnú motoriku aj koncentráciu.
Čo potrebujem na štartovací maľovací set pre batoľa?
Osobne by som doporučovala tieto pomôcky:
- Prstové farby - netoxické a vhodné pre najmenších
- Ergonomické štetce - na rozvoj úchopu a koordinácie ruka-oko
- Pečiatky, Detské valčeky - iný spôsob nanášania farieb, zábavná obmena
- Papier ( napr.baliaci alebo akýkoľvek papier vo veľkom formáte) - dieťa má dostatok priestoru na pohyb
- Plátno alebo kartón - na pevnejší povrch, super aj ako darček pre starých rodičov
- Palety alebo tégliky na farby - pomáhajú pri práci s viacerými farbami
- Starý obrus, podložka - ochrana priestoru pred farbou
- Zástera
- Uterák alebo vlhčené obrúsky - na rýchle čistenie rúk
Farby – čím začať?
Prstové farby – netoxické prstové farby – ak máš dieťa, ktoré si ešte všetko dáva do úst.
Prvé voskovky – pre deti je úplne zásadné, aby sa im voskovky dobre držali v ruke – tzv. ergonomický úchop. Dôležité je aby voskovky kreslili jasnými farbami bez toho, aby deti museli tlačiť. To najdôležitejšie, aby mali vhodnú veľkosť a preto odporúčame práve voskovky od francúzskej značny Crea Lign.
Prvé štetce - keďže batoľatá sú len na začiatku rozvoja jemnej motoriky, najvhodnejšie sú:
- krátke štetce,
- s hrubou rúčkou,
- ktoré sa ľahko držia aj malou rúčkou
Maľovanie je pre našu rodinu malý reštart – chvíľa, keď sa všetci znova spojíme, spomalíme a naladíme jeden na druhého.
Prajem vám veľa radosti z maľovania!
S láskou,
Lucia